Voor de Rosa Luxemburg expositie









“Ich war, ich bin, ich werde sein” (3 variaties op Rosa Luxemburgs' teksten)
Materiaal: fiets- en autobinnenband, draad, vinylplaat, haar



Over dit werk
Een geborduurde auto-binnenband met teksten uit Rosa Luxemburgs werk.
Een opgepomte auto binnenband als levensredder van een vluchteling op het water. De geborduurde tekst haalt alle lucht uit de binnenband, de tekst beschadigt de binnenband waardoor zijn functie als levensredder opgeheven is.
Waren een aantal van Rosa Luxemburg ideeën bij voorbaat tot mislukken gedoemd? Bij alle werken maak ik veelvuldig gebruik van het omgekeerde oneindigheidsteken (∞) als drager van teksten die de oneindigheid “saboteren”.






Brieven uit de gevangenis
Materiaal: veren, tekenpennen, vinylplaat








Voor de Hannah Arendt expositie







Over dit werk
Zowel Hannah Arendt als haar boek worden gehangen of gewogen, net als het onderwerp van haar boek ‘Eichmann in Jeruzalem, de banaliteit van het kwaad’. Maar dat gebeurt op een verborgen plaats. Men wil de ongemakkelijke vragen die Arendt oproept wegstoppen.









Voor de Baruch Spinoza expositie



 

"Under-Upper Last Supper" (Installatie - 85cm x 180cm - en detail)

Over deze installatie
Een keukentafel die bestaat uit twee onderdelen. Het “Upper Supper” en het “Under Supper” gedeelte.
(De Upper Supper is een verwijzing naar de ruimte waar volgens traditie het laatste avondmaal plaats heeft gevonden) Het woord keuken in het Hebreeuws heeft verschillende betekenissen. Een keuken maar ook een bloedbad, slachtpartij, uitroeiing en een kok.
Het “Upper Supper” gedeelte verbeeldt een doorgezeefde afbeelding van Spinoza en zijn wapen CAUTE, de “Under Supper” zijn lot als een person die door zijn eigen Joodse gemeenschap gekruisigd is. Het voorspelt ook het Verraad. (zie het kleine gele tafeltje).
Het is ook het gedeelte in de keuken waar de maaltijd wordt voorbereid, waar het bloedbad, de toekomst van de “Upper Supper” wordt klaargestoomd. Een verwijzing naar Spinoza’s geloof dat alles voorbestemd is. Een vrijdenker, een fatalist of determinist.
Bij deze “Upper Under Supper” ontbreken de gasten, de volgelingen.
Hun aanwezigheid is vervangen door de afbeelding van een doorgezeefde hoofdpersoon, Spinoza en zijn ideeën. Beiden hebben ze de TijdZeef getrotseerd.

Uitleg van symbolen in deze installatie:
De zeef: symboliseert een maakbare geschiedenis.
Elke tijdperk zijn eigen zeef….!?
CAUTE: Spinoza’s zegel, de doornroos droeg de randschrift
CAUTE wat betekent omzichtigheid, Prudentie
Gele kleur: sinds de middeleeuwen de kleur van de uitgestotene, van de verschoppeling van de OUTSIDER.




Over Billha   
Bilha Zussman is in Israël geboren en woont al lange tijd in Nederland, waar ze haar opleiding afrondde aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam.

Israeli born Bilha Zussman studied art at the Rijksacademie in Amsterdam where she still lives and works. She has both exhibited and earned awards as an innovative graphic artist, cartoonist, photographer and Judaic art designer in the Netherlands, Belgium, Poland, Germany and the USA.
She is a member of the Jewish Art Salon and the American Guild of Judaic art, and a member of the education department of the Jewish Historical museum in Amsterdam.


Email    zussman0001@planet.nl
Instagram    Klik hier
Website    Klik hier